Reklama
  • Wtorek, 7 stycznia 2014 (14:00)

    Jedzenie, które poprawia nastrój

Humor zależy nie tylko od naszego usposobienia, pomyślności, ale i od diety. Niektóre produkty pobudzają nasz mózg, poprawiają pracę układu nerwowego i nastrój. Oto niektóre z nich!

Już sam zapach pomarańczy i mandarynek poprawia nastrój. Zawarta w nich witamina C ułatwia przyswajanie żelaza, co przeciwdziała zmęczeniu. Owoce te są źródłem potasu, który nie tylko reguluje czynność mięśni, ale i nerwów.

Tłuste ryby

Reklama

Głównie morskie (łosoś, makrela, halibut, sardynki i śledź) zawierają dużo kwasów omega-3 i omega-6. Zapobiegają one napięciom nerwowym.

Omega-3 korzystnie wpływają na sen, a więc mają znaczenie dla dobrego samopoczucia w dzień. Ryby zawierają dużo białka, które chronią przed huśtawką nastroju.

Pełne ziarno

Razowe pieczywo i makarony, płatki i kasze regulują poziom cukru we krwi. To zapobiega spadkom ene rgii. W ich składzie są wit. z grupy B. Wzmacniają odporność, walczą ze złym nastrojem i zmęczeniem.

Zielona herbata

Zawiera duże ilości wit. C wzmacniającej układ odpornościowy. Wycisza, chroni przed stresem. Zalewamy ją wodą o temp. 60-80°C. Te same liście można parzyć nawet trzy razy; najwartościowszy jest drugi napar.

Jaja

Zawierają tryptofan, substancję, dzięki której powstaje serotonina, tzw. hormon szczęścia. Wg ostatnich badań wcale nie podwyższają tak cholesterolu, jak do niedawna sądzono. Jeśli jesteśmy zdrowi, możemy jeść ok. 10 jajek w tygodniu.

Zielone warzywa

Szpinak, szczaw, sałata, rukola zawierają kwas foliowy, który pomaga walczyć ze złym nastrojem i depresją. Usprawnia układ krwionośny i nerwowy. Wpływa na produkcję serotoniny i noradrenaliny, hormonu odpowiedzialnego za aktywność i dynamikę.

Gorzka czekolada

Wywołuje uczucie zadowolenia, odprężenia. A to za sprawą magnezu, który zapewnia prawidłową pracę układu nerwowego, chroni przed zmęczeniem. Zwiększa dopływ krwi do mózgu, a tym samym dodaje energii, wpływa na produkcję serotoniny.

Banany

Zawierają tryptofan, magnez oraz potas. A także wit. z grupy B, dzięki którym prawidłowo funkcjonuje układ nerwowy. Witaminy z grupy B i kwas foliowy zapobiegają nadmiernemu wzrostowi homocysteiny, amino- kwasu, który uszkadza komórki nerwowe.

Wskazana szczypta przypraw

Chili – pobudza krążenie krwi oraz stymuluje układ nerwowy. Jest znakomitym dodatkiem do mięsa, zup i sałatek.

Bazylia – ma działanie poprawiające nastrój i działa antydepresyjne. Doskonale komponuje się z sałatkami na bazie pomidorów.

Wanilia – w strąkach wanilii są substancje działające pobudzająco. Zapobiegają one także rozstrojom nerwowym i wyczerpaniu.

Chwila dla Ciebie

Zobacz również

  • Składniki: 50 dag selera korzeniowego, 1 średnia marchewka, 15 dag białej rzodkwi, 1 cytryna, 6 łyżek majonezu, 1 łyżka cukru, sól, pieprz, 6 dag włoskich orzechów, 2 jajka, 1 mała sałata lodowa. więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.